Het zal de meesten van u niet zijn ontgaan, Susan Boyle is wereldnieuws. De deelneemster aan de Britse talentenjacht, die voor een grote schok zorgde met haar optreden. Het filmpje van deze auditie zorgt voor een absoluut record op de videowebsite YouTube.
Voor degenen die het niet hebben gezien, het is zeer ontroerend en confronterend. Susan heeft een fantastische stem die je erg raakt. Door haar uiterlijk en verschijning heeft zij, op zijn zachtst gezegd, de schijn tegen. Dat blijkt ook uit de reactie van de jury, het publiek en je eigen gedachten als je haar het podium op ziet komen. En of het nu doorgestoken kaart is, zoals wordt beweerd, (de jury zou de verbazing spelen en allang weten dat Susan een superster in wording is) het maakt je in ieder geval weer zeer bewust van je eigen vooroordelen. Want al zouden we willen dat het anders is, aan de neiging snel te oordelen ontkomen we niet.
Binnen 3 seconden hebben we een eerste indruk van mensen. En al zeggen we nog zo vaak tegen elkaar dat het niet gaat om het uiterlijk, 80% van onze eerste indruk wordt bepaald door hoe we overkomen. Onze uitstraling, stem, kleding, ons kapsel… Maar na deze eerste indruk moeten we wel iets te melden hebben, (of in het geval van Susan Boyle iets te zingen) als je je bedrijf of dienst onder de aandacht wilt brengen. Een goede methode is het paraat hebben van een elevator pitch. Een elevator pitch is een korte presentatie van 1 a 2 minuten waarin je vertelt waar je voor staat, waarin jij goed bent en waarmee je je onderscheidt. Het wordt een elevator pitch genoemd omdat je jezelf treffend moet kunnen typeren in de tijd die een lift er over doet om van de eerste naar de 10e etage te komen.
De elevator pitch is niet alleen geschikt om je product of dienst onder de aandacht te brengen. Ook als je op zoek bent naar een baan is het een uitstekend middel. Stel je ontmoet de directeur van een bedrijf waar je graag zou willen werken en de vraag wordt gesteld wat je doet. Dan is het zaak een goede opening te hebben om de aandacht van je gesprekspartner te trekken. Vervolgens vertel je wie je bent, wat je beweegt en wat je kracht is. Vanzelfsprekend spreek je enthousiast en overtuigend, want als jij niet in jezelf gelooft doet niemand het.
Eindig met een verzoek, dat maakt een geïnteresseerde indruk en zorgt ervoor dat je beter in de gedachten van je gesprekspartner blijft. Vraag bijvoorbeeld naar adresgegevens om je CV op te sturen. De elevator pitch is ook een goede voorbereiding op de veelgestelde openingsvraag tijdens een sollicitatiegesprek: Vertelt u eens iets over uzelf? Een kort verhaal lijkt misschien eenvoudig, maar een korte, krachtige presentatie geven is lastig en vergt veel voorbereiding en oefening. Een troost, ook Susan Boyle heeft jarenlang geoefend in het kerkkoor van haar geboortedorp.

Jacqueline van Vreden

Eerder verschenen in Tubantia