Zo, de feestdagen zitten er weer op. Lekker eten met de familie, gezellig bij de boom, en een beetje uitbuiken. En een flesje wijn natuurlijk. Bij ons zijn de meeste flesjes wijn afkomstig van relaties die van mening zijn dat kleine geschenken de vriendschap onderhouden. Helemaal goed. Ik ben zelf dol op cadeautjes en ik kon mijn opwinding niet bedwingen toen ik onlangs een brief kreeg met de mededeling dat ik een prijs had gewonnen. Die was van de postcodeloterij, zij willen ook laten weten dat ik een belangrijke relatie voor ze ben. Dat voor mij als overtuigd vegetariër een rookworst nu niet echt het gedroomde cadeau is, kan de pret niet drukken.
Het geven van een eindejaarsgeschenk of een kerstpakket is een traditie die nog steeds onverminderd populair is. Zeg nou zelf, wat is er leuker dan met een feestelijke doos naar huis gaan en die samen met de familie uit te pakken? Mocht de inhoud van het kerstpakket je niet aan staan, geen nood. Er blijkt een levendige handel in kerstpakketten te zijn op marktplaats.nl en er is zelfs een speciale site kerstpakketruilen.nl. Ach, het gaat om het gebaar nietwaar? Zo kreeg ik op mijn verjaardag ( in augustus) twee mooi ingepakte flessen wijn, waarbij ik later een kerstwens aantrof van een makelaarskantoor bestemd voor degene die mij de wijn cadeau had gedaan. Daar kon ik de humor nog wel van inzien. Het kerstpakket voor de werknemer draagt bij aan een positief gevoel ten opzichte van de werkgever.

Uit onderzoek is gebleken dat 80% van de Nederlanders het pakket ziet als een feestelijk extraatje en blijk van waardering. Dat vergroot de binding met de organisatie, mits er natuurlijk mogelijkheden tot ontwikkeling zijn en de werksfeer prettig is. Want dat blijft bovenaan staan. In het algemeen geldt bij het geven van een geschenk of cadeau, hoe persoonlijker hoe beter. Een handgeschreven kaartje maakt bij mij meer emoties los dan een kerststol of een kalender. Veel organisaties denken dat ze medewerkers kunnen binden door te focussen op het salaris en de secundaire arbeidsvoorwaarden maar het geven van erkenning en waardering is minstens zo belangrijk. En dat kan door het geven van een kerstpakket als algemene blijk van waardering. Maar waarom zouden we dat beperken tot een vast moment aan het einde van het jaar? Juist op onverwachte momenten is de impact van een cadeau veel groter. En waarom niet juist iemand individueel verblijden met iets extra’s? Het hoeft ook niet altijd een groot of duur materieel cadeau te zijn. Een bos bloemen voor een goede prestatie of een welgemeend compliment voor geleverd werk zijn vaak van evenveel waarde. Naar mijn stellige overtuiging is psychologisch gezien is het geven van complimenten één van de beste manieren om mensen te motiveren. Niet voor niets is mag in het gedrag van de leidinggevende de ABC niet ontbreken. Aandacht, Begrip en een Compliment. Die hoef je niet te ruilen op marktplaats. Die sla je op in je hart!

Jacqueline van Vreden

Eerder verschenen in Tubantia