Ik ben een tijd geleden de leidinggevende van mijn oud collega’s geworden. Vanaf het begin heb ik voor iedereen klaar gestaan, maar zo langzamerhand begint de vanzelfsprekendheid dat ik alles doe en oplos, me te irriteren.

Ja, je hebt het je medewerkers mooi makkelijk gemaakt. Geen vraag of probleem of jij lost het op. Vanuit de beste bedoelingen ben jij degene die alles regelt. Vooral als je begint met leidinggeven en zeker als je aan oud-collega’s leiding gaat geven, ligt er een aantal valkuilen op de loer. Als je ziet dat je collega’s druk zijn, doe je niet moeilijk en steek je de handen uit de mouwen. En dat is ook heel verleidelijk. Je weet wat het werk inhoudt en waarom veel tijd besteden in het overdragen (en waarschijnlijk extra uitleggen) als je hetzelfde drie keer zo snel kunt doen? En natuurlijk ben je ook erg aardig en heb je geen verbeelding. Want niets meer irritant dan mensen die in een leidinggevende baan starten en opeens arrogant gaan doen. Dat zal je niet gebeuren. En voilá, jij zegt ja tegen elk verzoek en werkt steeds harder. Je hebt tenslotte ook nog je eigen taken te verrichten. Je medewerkers, ondertussen, worden steeds gemakzuchtiger. Dat doen ze niet met opzet, maar dat sluipt er gewoon in. Hoe herkenbaar trouwens en niet alleen op het werk. Zo presteert mijn dochter het om te pas en te onpas te vragen hoe laat het is, terwijl ze prima zelf even op de klok kan kijken. Niets menselijk is ons vreemd en gemakzucht dus ook niet.

Maar ondertussen is het wel tijd om het roer om te gooien. Dat betekent een andere werkwijze en meer delegeren. In een gesprek zul je duidelijk moeten maken dat je een andere werkwijze voor staat en dat je je medewerkers meer zelf wilt laten doen en oplossen. Los van bepaalde gevoelige en vertrouwelijke werkzaamheden zijn er volop zaken die je kunt delegeren. Dat zal eerst meer tijd kosten, maar op termijn levert dat uiteindelijk meer op. Het lijkt aardig om veel uit handen te nemen maar juist het delegeren zal bijdragen aan de motivatie en ontwikkeling van je medewerkers. Je maakt meer gebruik van hun kwaliteiten. Jouw primaire taak is het aansturen van het team, daar wordt jij op afgerekend. Delegeren geeft de mogelijkheid je daarin te ontwikkelen. Neem de tijd om zorgvuldig te delegeren en maak er geen gesprek tussen neus en lippen van. Ga SMART werken; maak de afspraken Specifiek, Meetbaar, Ambitieus, Realistisch en Tijdgebonden. Even wennen waarschijnlijk, maar iedereen zal er beter van worden.

Eerder verschenen in Tubantia