Ik heb onlangs een zaak overgenomen, inclusief het personeel. In mijn wens om dingen anders aan te pakken stuit ik steeds op verzet. Hoewel duidelijk is dat het financieel niet goed ging onder de oude eigenaar, hoor ik van de medewerkers niets anders dan; ‘vroeger was alles beter”.

Vroeger was alles beter. Lag er elke winter sneeuw en konden we schaatsen. In de zomer was het steeds prachtig weer natuurlijk. Uw medewerkers staan niet alleen. Uit een onderzoek van het Sociaal-cultureel planbureau uit 2011 blijkt dat zeer veel Nederlanders het verleden idealiseren. Dit wordt ook wel het Pollyanna effect genoemd; men is meer geneigd om positieve ervaringen te onthouden dan negatieve. Verklaard uit het feit dat ervan de negatieve ervaringen uit het verleden ( die er natuurlijk ook waren) geen dreiging meer uitgaat omdat de emotionele impact is er niet meer. U weet natuurlijk ook dat er in het verleden zeker zaken zijn voorgevallen met uw voorganger, de medewerkers zijn ze alleen vergeten. En de toekomst met u is onzeker. Er gaan dingen veranderen en daar zijn we niet dol op. Hoe wezenlijk dat ook is. Darwin gaf het al aan: niet de sterkste en slimste soorten overleven, maar die soorten die het beste reageren op veranderingen. Misschien leuk voor op een tegel in het toilet binnen uw bedrijf.

Belangrijk is dat u als leidinggevende duidelijk maakt dat er zaken gaan veranderen. Dat u duidelijk bent en een heldere visie hebt. Weten de medewerkers van de financiële situatie van uw voorganger of hebben zij daar een totaal ander beeld van? Laat uw medewerkers meedenken en vraag naar hun ideeën. Erken het feit dat veranderen lastig is maar wees duidelijk dat niets doen geen optie is. Wees duidelijk over het feit dat u door gaat met het bestaande personeel of niet.

Ga met elkaar in gesprek over de veranderingen Een hulpmiddel daarbij is de kleurentest van De Caluwé. ( zie internet) Deze test maakt duidelijk dat ieder individu andere zaken belangrijk vindt als het gaat om veranderen. En dus ook gevoelig is voor een bepaalde aanpak ten aanzien van veranderen. Er zijn vijf kleuren. De blauwdenkers bijvoorbeeld houden ervan alles goed vast te leggen en te beheersen. De rooddenkers hechten veel meer waarde aan mensgerichtheid. Misschien is het een idee om iedereen de test te laten maken om te bepalen hoe men het veranderen ziet in uw bedrijf. Je krijgt meer begrip voor elkaars zienswijze en je bent met elkaar in gesprek over de verandering.

Tot slot troost u: later wordt er ook positief over u gesproken.

Eerder verschenen in Tubantia